English for Pr-41, Pr-42, T-41 for 2021/2022 st.year

Задания на 2021/2022 год делятся на Classwork и Homework - оба типа заданий являются обязательными к выполнению.

Classwork - повторение грамматического материала и выполнение упражнений в аудитории (с обязательной сдачей в конце занятия бланка ответов по занятию)/ Студенты, не находившийся в аудитории во время занятия, сдает работу в электронном виде на ects-dudel@yandex.ru до 17.00 дня аудиторного занятия.

Homework - самостоятельная работа с профильными текстами по темам (mind map, инфографика и пр. + представление автора статьи). Статья выбирается студентом самостоятельно из книги для чтения или методом жеребьевки. Выполненная работа сдается за день до следующего аудиторного занятия до 17.00 на ects-dudel@yandex.ru   

  Task Pr-4k
1 Entry  test/аудиторный 08/09

2

CW:

Grammar - present simple and continuous, action and non-action verbs, future forms: present continuous, be going to, will / won’t

Pronuncation - short and long vowel sounds, sentence stress, word stress

HW 1. Learning, Skills, and Expertise

15/09
3

CW

Grammar - present perfect and past simple; present perfect + for / since, present perfect continuous

Vocabulary: money, strong adjectives: exhausted, amazed, etc.

Pronuncation - o and or, sentence stress

HW 2. Professionalism, Mindset, and Attitude

22/09 
4 CW

Grammar - obligation and prohibition: have to, must, should; ability and possibility: can, could, be able to

Vocabulary - -ed / -ing adjectives

HW 3. Tools, Automation, and Development Environments

29/09 
5

CW

Grammar - first conditional and future time clauses + when, until, etc.; second conditional, choosing between conditionals

HW 4. Design Principles and Coding Techniques
06/10 
6

CW

Grammar - uses of the infinitive with to, uses of the gerund (verb + -ing)

Vocabulary - verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; verbs + gerund

HW 5. Tests, Testing, and Testers
20/10
7

CW

Grammar- the passive, reported speech, relative pronouns

HW 6.1. Nocturnal or Magical

       6.2. Coding Guidelines and Code Layout

21/10
8

CW

HW 7. Refactoring and Code Care
27/10
9

CW

HW 8.1. Build and Deployment

       8.2. Programming Languages and Paradigms

03/11
10

Movie watching - Dead poets society 

10/11
11

 

Movie watching  - Imperor's club
17/11
12

CW

HW 11.1. Reuse Versus Repetition

        11.2. Schedules, Deadlines, and Estimates

24/11
13 Activities to Chapters 3-4

 

01/12
14

Activities to Chapters 5-6

08/12
15

Activities to Chapters 7-8

15/12
16 Зачетное занятие 19/01

Оценка по результатам семестра = среднеарифметическое по всему семестру (аудиторная и внеаудиторная работа) + итоговая контрольная работа.

Оценка за 2-3-4 курс = средний балл по итогам 3/4/5/6/7 семестров.

Download
Книга для чтения
97_Things_Every_Programmer_Should_Know.p
Adobe Acrobat Document 2.0 MB

В Книге для чтения находим тему, перечень статей по ней. Разбираем статью самостоятельно. Составляем ассоциограмму или инфографик для презентации одногоруппникам (если статей в теме мало - одну статью разбирают несколько студентов отдельно друг от друга - на занятии дополняют друг друга). Для более полного раскрытия темы можно пользоваться дополнительными источниками информации.


Задания на 2021/2022 год делятся на Classwork и Homework - оба типа заданий являются обязательными к выполнению.

Classwork - повторение грамматического материала и выполнение упражнений в аудитории (с обязательной сдачей в конце занятия бланка ответов по занятию). Студенты, не находившийся в аудитории во время занятия, сдает работу в электронном виде на ects-dudel@yandex.ru до 17.00 дня аудиторного занятия.

Homework - выполнение заданий внеаудиторного чтения (индивидуально для каждого студента) - по итогам самостоятельной работы будет контрольная в конце семестра.

 

 

Task T-41
1 Entry  test/аудиторный  02/09
2

CW:

Grammar - present simple and continuous, action and non-action verbs, future forms: present continuous, be going to, will / won’t

Pronuncation - short and long vowel sounds, sentence stress, word stress

HW Printing

09/09 
3

CW

Grammar - present perfect and past simple; present perfect + for / since, present perfect continuous

Vocabulary: money, strong adjectives: exhausted, amazed, etc.

Pronuncation - o and or, sentence stress

HW Printing
16/09 
4

CW

Grammar - obligation and prohibition: have to, must, should; ability and possibility: can, could, be able to

Vocabulary - -ed / -ing adjectives

HW Mathematics
23/09 
5

CW

Grammar - first conditional and future time clauses + when, until, etc.; second conditional, choosing between conditionals

HW Mathematics
30/09 
6

CW

Grammar - uses of the infinitive with to, uses of the gerund (verb + -ing)

Vocabulary - verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; verbs + gerund

HW Navigation

07/10 
7

CW

Grammar- the passive, reported speech, relative pronouns

HW Navigation
14/10 
8

CW

Grammar

Vocabulary

Pronuncation

HW Guns
21/10 
9

CW

Grammar

Vocabulary

Pronuncation

HW Engines
28/10 
10

каникулы

04/11 
11

online CW

11/11
12

Printing

18/11 
13

CW

Grammar

Vocabulary

Pronuncation

HW Computers
25/11 
14

CW

Grammar

Vocabulary

Pronuncation

HW 
26/11 
15

Зачетное занятие

02/12 

Оценка по результатам семестра - среднеарифметическое по всему семестру +оценка за контрольную по самостоятельной работе +  итоговая контрольная работа.

Оценка за 2-3-4 курс = средний балл по итогам 3/4/5/6/7 семестров.

Download
ИКР
контрольные для т41.pdf
Adobe Acrobat Document 1.5 MB

Занятие_1

  Present Simple Present Continuous Past Simple Past Continuous Present Perfect S Past Perfect S
 +  I paint I am painting I painted I was painting I have painted I had painted
-            
?            
маркер

always

often

usually

sometimes

regularly

seldom

from time to time

rarely

never

every day/week/year

on Mondays/Sundays

now

at the moment

at present

still

today

nowadays

yesterday

the day before yesterday

the other day

last week/month/year

an hour ago

in 1992

when you came

at 4 o`clock yesterday

all day long

at that moment

ever

never

since

yet

already

this week/month/year

lately

recently

so far

if

by

hardly … when/no sooner… than

after

earlier

first

when

just/already/yet


Занятие_2

Grammar - present perfect and past simple; present perfect + for / since, present perfect continuous



Vocabulary: money, strong adjectives: exhausted, amazed, etc.



Занятие_3

Grammar - obligation and prohibition: have to, must, should; ability and possibility: can, could, be able to



Vocabulary - -ed / -ing adjectives

   Use -ed adjectives for the person who has feeling

          I am interested.

          The boy is bored.

   Use - ing adjectives for the person or situation that produces the feeling

         Нe is boring.

         This book is exciting.


Занятие 4

Grammar - first conditional and future time clauses + when, until, etc.; second conditional, choosing between conditionals

when - когда

before - до того как / перед тем как

until - до тех пор как

as soon as - как только

unless - если...не 

if - если 

подробнее ... 


Занятие 7

Which, that, who, whom или whose?

Which, that, who, whose и whom – местоимения, с помощью которых в сложноподчинённое предложение вводится придаточная часть, чтобы уточнить информацию о человеке, животном или предмете, служат для описания существительных, местоимений.

 

 

WHO – кто, который

говорим о человеке или о животном

The woman who lives in this house is a famous singer.

Alex was looking at a girl who stood about five feet from him.

 

WHICH – который

говорим о предмете, явлении или животном.

This was usually the point at which he carried her to their room.

The main floor exhibited three offices which we stocked with multiple secure computers.

 

 

WHOM – которому, (для) которого, (с) которым / кому, кого, кем

The doctor whom/that I was hoping to see wasn’t on duty.

Dean felt equally acrimonious toward the overbearing state official whom/that he hadn’t seen since the winter

 

She addressed the spectators, most of whom remained seated.

The mayor welcomed the boys and girls, all of whom wore their school uniform.

 

WHOSE – чей, которого

описываем человека, животное или предмет с помощью чего-то, что им принадлежит, что у них есть. 

There’s the girl whose car was stolen.

They live in a house whose roof is full of holes.

 

Passive Voice